Logo WMS


Prawa autorskie do tego dokumentu posiada  
©  1998-2016  Dariusz Wojdas.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Zakaz użytkowania w celach komercyjnych bez zgody autora.





Funter 4x4x4 (z napędem stałym symetrycznym wszystkich kół oraz z skrętnymi niezależnie wszystkimi kołami w pełnym zakresie) to super samochód terenowy skonstruowany i wyprodukowany w Polsce w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji PIMOT w Warszawie. Pomysłodawcą oraz głównym konstruktorem tego samochodu jest autor niniejszej strony WWW - mgr inż. Dariusz Wojdas. Funter 4x4x4 to największy seryjny samochód terenowy na świecie jakim można jeździć po drogach publicznych i samochód terenowy o największych możliwościach terenowych na świecie (możliwościami terenowymi przewyższa wszystkie samochody ciężarowo-terenowe cywilne i wojskowe).







Parametry zdolności terenowej Funter 4x4x4 :

» zdolność pokonywania wzniesień
powyżej 45°
[powyżej 100%]
» max przechył boczny
powyżej 42°
» kąt natarcia
powyżej 90°
» kat zejścia
powyżej 90°
» kąt rampowy
powyżej 40°
» max wysokość stopnia/progu
powyżej 550 mm
» max szerokość rowu/uskoku
powyżej 1000 mm
» min prześwit pod osiami
powyżej 550 mm
» min prześwit podwozia
powyżej 550 mm
» max kąt wykrzyżowania osi
36°
» różnica poziomów rampowych dla max wykrzyżowania osi
powyżej 1200 mm
» głębokość brodzenia
1200 ¸ 1800 mm




Funter 4x4x4 jest konstrukcją samonośną i nie posiada podłużnicowej ramy nośnej (jak wszystkie samochody typowo terenowe) - jest zbudowany na własnej i innowacyjnej modułowej platformie podwoziowej co umożliwia budowę całej rodziny pojazdów przez zestawianie odpowiednich modułów - pojazdy sportowe 2 miejscowe (takie jak na zdjęciu), pojazdy 5 miejscowe, pojazdy 7 miejscowe, pojazdy 9 miejscowe oraz pickupy z pojedynczą lub podwójną kabiną. Długość wersji 2 osobowej to 4800 mm, szerokość 2500 mm, wysokość 2300 mm, masa własna samochodu to około 7 ton, dopuszczalna masa całkowita to około 12 ton (możliwość przyjęcia 5 ton ładunku i/lub opancerzenia), masa holowanej przyczepy powyżej 10 ton. Samochód jest bardzo aerodynamiczny m.in. przez mocno pochyloną szybę przednią (niespotykaną w samochodach typowo terenowych), małą powierzchnię czołową oraz płaski spód samochodu co powoduję że zużycie paliwa jest relatywnie małe a osiągi pojazdu (prędkość max i przyśpieszenie) są wysokie. Samochód ma rozkład masy zbliżony do 50:50% pomiędzy osie i strony co pozwala uzyskać najlepszą mobilność i trakcję a także najlepszą stabilność i kierowalność. Środek ciężkości samochodu jest usytuowany bardzo nisko co powoduje że samochód jest bardzo odporny na wywrócenie zarówno na bok jak i do tyłu czy do przodu. Samochód w wersji nie opancerzonej ma zupełnie płaski spód zabezpieczony jedną dużą płytą metalową a w wersji opancerzonej przeciwwybuchowo może mieć spód w kształcie litery V.

Samochód może mieć zastosowanie : militarne (dla wojska, służb specjalnych, antyterrorystów, Straży Granicznej, Policji), dla służb ratowniczych (m.in. Straż Pożarna, GOPR/TOPR, ratownictwo medyczne w trudnym terenie, usuwanie skutków klęsk żywiołowych, usuwanie skutków klęsk ekologicznych), dla użytkowników komercyjnych (m.in. budownictwo górskie, energetyka, gazownictwo, leśnictwo, przemysł wydobywczy) oraz cywilne rekreacyjne (m.in. penetrowanie czy zwiedzanie terenów trudno dostępnych na całym świecie) czy nawet sportowe (m.in. rajdy przeprawowe/trial i rajdy szybkościowe typu Dakar).

Samochód posiada unikalne opatentowane zawieszenie długoskokowe niezależne i portalowe ze zwolnicami (sztywne mosty napędowe typowe dla samochodów typowo terenowych nie mają tu zastosowania) co pozwala uzyskać skok koła ponad 600 mm i prześwit pod osiami oraz podwozia standardowo ponad 600 mm a na życzenie możliwy jest prześwit pod osiami nawet ponad 700 mm. Zawieszenie ma zmienną sztywność kątową oraz specjalną kinematykę aby jak najlepiej jeździć w ekstremalnie ciężkim terenie. Na każde koło przypada 4 sprężyny o różnej charakterystyce co m.in. sprawia że samochód jest bardzo wygodny przy jazdach terenowych oraz umożliwia poziomowanie pojazdu na bardzo dużych nachyleniach.

Pozycja za kierownicą jest typowa jak w komfortowych samochodach osobowych lub w samochodach SUV (nie mamy tu niewygodnej pozycji jak w typowo terenowych samochodach czy terenowych ciężarówkach). Kierownica ma wielkość taką jak w samochodach osobowych lub SUV-ach, jest regulowana w dwóch płaszczyznach i ma bezpośrednie przełożenie podobne do tego z nowoczesnych samochodów osobowych czy SUV. Samochód posiada bardzo zaawansowane i wygodne do jazd terenowych fotele z pneumatycznym resorowaniem oraz hydraulicznym amortyzowaniem które dopasowuje się automatycznie do masy osoby na nim siedzącej oraz do charakteru pokonywanego terenu. Fotel ma tyle regulacji ile posiadają najbardziej luksusowe fotele w najdroższych samochodach osobowych czy ciężarowych typu TIR. Ergonomiczna pozycja, kierownica i fotele dają możliwość idealnego dopasowania pozycji dla człowieka każdej postury i bardzo wygodną jazdę przez wiele godzin zarówno na autostradzie jak i w terenie.

Układ kierowniczy 4WS umożliwia pełny skręt wszystkich 4 kół który może być realizowany zależnie lub niezależnie od siebie. Układ kierowniczy 4WS ma w pełni elektroniczne sterowanie i ma 5 trybów pracy ustalanych przez kierowcę w którym kierowanie samochodem może być realizowane tylko kierownicą (jedna lub obie osie), kierownicą i joystickiem (przednia oś kierowana kierownicą a tylna joystickiem z trybem nawrotnym lub nienawrotnym) lub tylko joystickiem (z trybem nawrotnym lub nienawrotnym). Specjalne zwrotnice wszystkich kół oraz specjalne przeguby napędowe przy zwrotnicy umożliwiają bardzo duży skręt wszystkich kół co daje niewiarygodnie małą średnicę zawracania - przy wykorzystaniu max skrętu obu osi samochód zawraca niemal w miejscu. Układ kierowniczy umożliwia też jazdę bokiem tzw. psi chód. Przekładnia kierownicza ma trzy przełożenia pracy ustalane przez kierowcę : przełożenie bardzo bezpośrednie (do jazdy sportowej i drogowej), przełożenie normalne (do jazdy terenowej w ekstremalnym terenie) oraz przełożenie awaryjne (stosowane przy awarii układu wspomagania lub awarii silnika lub gdy koła są zanurzone w błocie czy piachu o więcej niż połowę).

Układ hamulcowy jest pneumatyczny z hamulcami tarczowymi wentylowanymi na wszystkich kołach oraz posiada ABS który można zdeaktywować częściowo i całkowicie. Układ hamulcowy jest rozbudowany o system selektywnego hamowania poszczególnych kół, poszczególnych osi i poszczególnych stron pojazdu co umożliwia nam kierowanie samochodem bez użycia układu kierowniczego i zawracanie w miejscu (jak pojazdami gąsienicowymi) lub zawracanie dookoła przedniej osi (zarzucenie tylnej osi w dowolną stronę). Ponadto układem hamulcowym możemy zahamować koło które jest w poślizgu lub w powietrzu co powoduje przywrócenie mobilności bez włączania blokad mechanizmów różnicowych.

Koła mają średnicę 49 cali (opony terenowe M/T, samooczyszczające się, militarne 395/85R20 lub 15.50 X 20), felgi są ze stopów aluminium z pierścieniami zapobiegającymi zsunięciu się opony z felgi z obu stron gdyż samochód ma system centralnego pompowania kół który umożliwia dowolną zmianę ciśnienia w oponach podczas jazdy lub w zaprogramowanych 4 trybach : jazda drogowa, jazda terenowa po twardych nawierzchniach, jazda terenowa po bardzo miękkich nawierzchniach (m.in. piasek i błoto) oraz awaryjne wydobywanie się gdy pojazd ugrzęźnie. Opony są nieprzebijalne więc nie ma sensu stosować koła zapasowego.

Układ napędowy składa się z najnowocześniejszego sterowanego elektronicznie silnika doładowanego Diesla na paliwa militarne o pojemności skokowej około 7000 cm3, o mocy około 300 KM i momencie obrotowym około 1000 Nm. Na życzenie dla użytkowników cywilnych silnik może mieć fabryczną elektronikę sterującą na około 400 KM. Dla użytku sportowego możliwe jest założenie silnika o mocy nawet 1000 KM (układ rozdziału napędu pomiędzy osie i koła jest przystosowany do takiej mocy silnika). Pojemność 3 zbiorników paliwa które są w samochodzie może dochodzić do 1000 litrów paliwa co daje zasięg pojazdu na drogach twardych wynoszący parę tysięcy kilometrów. Skrzynia biegów w standardzie jest automatyczna 5 biegowa sterowana elektronicznie ale opcjonalnie może być manualna 6 biegowa. Skrzynia rozdzielczo-redukcyjna posiada przełożenie drogowe i terenowe oraz ma centralny mechanizm różnicowy symetryczny umożliwiający stały napęd w proporcji 50:50% oraz ma 100% blokadę centralnego mechanizmu różnicowego. Mechanizmy różnicowe na przedniej i tylnej osi też posiadają 100% blokady. Prędkość max samochodu to ponad 130 km/h dla warunków eksploatacji w ekstremalnym terenie przy min prędkości około 2 km/h. Na życzenie pojazd może mieć prędkość max powyżej 180 km/h.

Cała elektronika samochodu jest połączona najnowocześniejszą magistralą CAN (taką jaka stosowana jest w najnowszych ciężarówkach). Rozbudowana elektronika terenowa służy głównie graficznej wizualizacji pracy poszczególnych systemów terenowych pojazdu i pozwala na obserwowanie na kilkunastu kolorowych ekranach. Jeden duży kolorowy wyświetlacz znajduję się pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem i ma kilka ekranów wizualizacji które automatycznie się załączają w zależności od tego co używa kierowca do jazdy terenowej lub mogą być wyświetlane na żądanie kierowcy. Występuje też kilka kolorowych wyświetlaczy zewnętrznych które na stałe prezentują informacje potrzebna stale przy jazdach terenowych. Drugim zadaniem elektroniki jest pilnowanie tego aby kierowca prawidłowo załączał i wyłączał poszczególne systemy terenowe co zabezpiecza podzespoły terenowe przed awarią związaną z nieprawidłowym używaniem podzespołów terenowych. W przypadku awarii elektroniki związanej z funkcjami terenowymi możliwe jest przejście na ręczne sterowanie funkcjami terenowymi co nie ogranicza możliwości terenowych samochodu.



Funter 4x4x4 TPHybrid (Terrain Plug-in Hybrid) będzie pierwszym seryjnym samochodem typowo terenowym posiadającym napęd hybrydowy. Ten specjalny terenowy napęd hybrydowy umożliwia jazdę drogową i terenową tylko w trybie elektrycznym EV na dystansie ponad 100 km na drogach twardych lub ponad 30 min jazdy w trudnym terenie. Specjalnie zaprojektowany terenowy napęd hybrydowy nie pogarsza możliwości terenowych samochodu. W trybie tylko elektrycznym EV pozwala uzyskać takie same możliwości terenowe jak samochodem bez napędu hybrydowego. Samochód w trybie hybrydowym TERRAIN w niektórych sytuacjach jazdy w bardzo trudnym terenie, będzie miał odczuwalnie lepsze możliwości terenowe. Akumulatory napędu elektrycznego mogą być ładowane z gniazdka elektrycznego lub podczas jazdy na silniku spalinowym lub mogą być szybko wymienione przez użytkownika na akumulatory naładowane. Jazda w trybie tylko elektrycznego napędu EV będzie bezgłośna oraz bez emisji spalin i możliwa nawet gdy awarii ulegnie silnik spalinowy samochodu lub zabraknie paliwa. Drogowa jazda w trybie hybrydowym ECO lub elektrycznym EV będzie skutkowała mniejszymi wydatkami na paliwo (co czyni pojazd bardziej ekonomicznym) oraz mniejszą emisją spalin do atmosfery (co czyni pojazd bardziej ekologicznym). Jazda w trybie hybrydowym SPORT znacznie zwiększy osiągi samochodu podczas jazdy drogowej - przyśpieszenie porównywalne z szybkim samochodami osobowymi (do 100 km/h poniżej 12 s) i znacznie większa prędkość max. porównywalna z samochodami osobowymi (powyżej 180 km/h).






POLACZENIE 00 Polski samochód elektryczny - możliwy sukces czy propaganda sukcesu






Strona główna
Strona główna
http://www.wojdas.24x7.pl
Kontakt e-mail
e-mail :
wojdas@24x7.pl


Kontakt telefoniczny
office tel./fax
+48 77 4367042
Kontakt telefoniczny
mobil tel.
+48 602 759783

Strona utworzona dnia
20 czerwca 2016 r.
ostatnia aktualizacja

przez Safe NET Prudnik
tel. +48 77 4367042
+48 602 759783